توجه !
این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد
0% Complete
رفتن به صفحه اصلی
ارائه مجازی مقاله
لیست نشست ها
نمایشگاه پوستر 2 (گروه علوم پایه - داروسازی و پزشکی- کارآفرینی و تجاری سازی)
مشخصات مقاله
کد مقاله
mpec-1070
منابع مقاله
عنوان
گیاهان دارویی و اهمیت تجاری سازی آنها
نویسندگان
جلال یاوری - فاطمه جهان آرائیان
چکیده
تجاری سازی، فرآیند تبدیل فن آوری های جدید به محصولات موفق تجاری می باشد. گياهان دارويي ظرفيت صادراتي زيادي دارند، اما به دليل آماده نبودن بسترهاي مناسب و عدم استفاده از روشهای موفق تجاری، سهمی کمتر از دو درصد، از تجارت جهانی گیاهان دارویی به ایران اختصاص دارد. ایران بزرگتـرین صـادرکننده و تولیدکننده ی زعفران جهان است اما به علت صادرات فله ای این محصول سود زیادی نصیب ایران نمی شود ولی در عوض کشوری چون اسپانیا که واردکننده ی عمده ی زعفران ایران می باشد از طریق تجاری سازی و بسته بندی و برندسازی، زعفران فله ای ایران را با قیمتی حدود دو برابر به بازارهای جهانی عرضه می کند، همچنین با این که ایـران بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در جهـان را دارا می باشد اما سهم ناچیزی از بازار جهانی اسانس و سایر فرآورده های گل محمدی نصیب ایران می شود، این در حالی می باشد که کشوری مثل بلغارستان با داشتن سطح زیر کشتی حدود یک ششم سطح زیر کشت گل محمدی در ایران، به دلیل استفاده از روشهای موفق تجاری، تقریباً 65 درصد اسانس گل محمدی دنیا را تأمین می کند. لذا می توان نتیجه گرفت، که با تجـاری سـازی و استفـاده از فن آوری های روز دنیا، در کشت و فرآوری گیاهان دارویی، علاوه بر کارآفرینی و اشتغالزایی، سهم بیشتری از تجارت جهانی گیاهان دارویی به ایران اختصاص می یابد و بنابراین درآمدی که متکی به نفت نیست برای کشور بدست می آید و درنتیجه رونق اقتصادی در کشور ایجاد می شود.
فایل های مقاله
فایل پوستر مقاله
محتوای ارائه مجازی مقاله
نظرات
ثمین همایش ، سامانه مدیریت کنفرانس ها - نگارش 19.0.1